Agency: HLO Branding
Client: Heineken Nederland
Heineken Nederland biedt tientallen trainingen aan die hun marketing- en communicatieteams jaarlijks volgen. Deze trainingen bevatten een grote hoeveelheid informatie over complexe thema's. Heineken wilde daarom voor elke training een deel van de informatie verwerken in animaties. Maar hoe konden ze snel en kostentechnisch efficiënt produceren, zonder steeds opnieuw het wiel uit te vinden bij de ontwikkeling van nieuwe trainingen?
De animaties worden alleen intern gebruikt voor trainingen. Daarom kon er, los van de huidige merkidentiteit, een nieuwe stijl ontwikkeld worden. Hierdoor kon er volledig ingezet worden op een kostenefficiënte stijl die makkelijk complexe informatie kan visualiseren.
Ik heb een illustratiestijl ontworpen op icoonniveau. Hiermee konden visuals helemaal teruggebracht worden naar de essentie, waardoor er meer budget overblijft om het verhaal goed te vertellen. Essentieel voor de richting van de stijl was dat het karakter van Heineken terugkwam en het merk nog steeds herkenbaar zou zijn. Op basis van vier animaties is er een illustratiebibliotheek opgezet met een enorme verscheidenheid aan illustraties. Denk aan alle biermerken, verschillende categorieën shoppers, partnericonen, maar ook verschillende supermarkt omgevingen.
Heineken heeft nu een tijdloze stijl met een illustratiebibliotheek die bij elk project steeds weer aangevuld kan worden. De stijl is zo ontworpen dat ook andere externe creatieven ermee kunnen werken. Zo kunnen ze niet alleen sneller en goedkoper producties maken, maar zijn ze ook flexibeler.
Animaties voor interne trainingen
Heineken Nederland biedt tientallen trainingen aan die hun marketing- en communicatieteams jaarlijks volgen. Deze trainingen bevatten een grote hoeveelheid informatie over complexe thema's. Heineken wilde daarom voor elke training een deel van de informatie verwerken in animaties.
Een illustratie stijl ontwerpen vanuit functie.
Een illustratiestijl hoeft niet altijd een directe vertaling van de visuele identiteit te zijn. Het Heineken project is een goed voorbeeld waar juist een op zichzelf staande stijl is ontwikkeld, waarbij het belangrijkste was dat er kostenefficiënt relatief lange animaties gemaakt konden worden.
Assetbibliotheek
Na de ontwikkeling van de stijl is er op basis van vier animatieproducties een illustratie-assetbibliotheek opgezet. Hierdoor kan er steeds geput worden uit eerder ontwikkelde projecten en door te mixen en te matchen nieuwe scènes gecreëerd worden. Dit maakt nieuwe producties niet alleen sneller, maar ook kostenefficiënter.


