Client: Rijksa Travel
Riksja Travel is al meer dan 20 jaar dé reis expert voor reizigers. Veelal werd er gebruik gemaakt van stock iconen maar dat bracht het probleem dat veel thema's niet te vinden waren binnen de stock illustraties. Door de jaren heen was er daardoor wildgroei ontstaan aan iconen en verschillende stijlen.
Ik heb een sessie georganiseerd met het marketing team om in kaart te brengen wat de functionaliteiten van de iconen zijn binnen hun merk en hoe deze toegepast moeten kunnen worden. Daaruit kwam dat ze twee hiërarchieën nodig hebben: iconen en spot iconen.
De merk identiteit van Resilient Delta bestaat uit hun logo en een kleurverloop van blauw en groen met een ‘future’ look en feel. Ik geloof dat een succesvolle illustratie stijl altijd conceptuele koppeling heef met het merk en de identieit. Daarom is er een kleurverloop palet ontworpen die symboliseerd hoe de disiplines samen gebracht worden door de GR en ieder bijdraagd aan nieuwe innovaties vanuit hun eigen kennis gebied. Door een abstracte geometrische stijl te creeren kunnen ‘opbouwen’ of ‘afbouwen’ kan het doel van samenwerken makkelijk op verschillende manieren gevisualiseerd worden.
De illustratie stijl is een aanvulling op de visuele identiteit van Resilient Delta waarmee artwork uit de animatie toegepast kan worden in presentaties, email signature en drukwerk.
Spot iconen - Veelal maakte Riksja gebruik van iconen die de reiziger vrij anoniem liet zien. Uit de sessie met het marketing team kwam de conclusie dat de stijl juist de mogelijkheid moest bieden om een meer persoonlijk gevoel te geven en de diversiteit van reizigers te laten zien. Daarop heb ik een tweede laag in de icoon hiërarchie ontworpen: de spot iconen. Waarbij er meer detail en karakter geïllustreerd kon worden dan bij de normale iconen.

Guidelines - Een groot deel van het succes van een illustratie stijl is de mate waarin de organisatie er zelf mee kan werken. Dit zorgt er voor dat illustraties makkelijker en vaker ingezet worden. De guidelines helpen het marketing en communicatie team om consistent om te gaan met de stijl. Ze hebben de vrijheid om zelf iconen maken met de op maat gemaakte illustrator brush en stappen plan.