Agency: HLO Branding
Client: Pensioenpotje.nl
Praten over geld is vaak saai of stressvol, vooral als het gaat om geld dat we pas over jaren nodig hebben, zoals ons pensioen. Daarom was er behoefte aan een stijl die geld en pensioen op een positieve manier neerzet, zodat het bezig zijn met je pensioen rust en veiligheid geeft.
PensioenPotje heeft een hele moderne, vrolijke en positieve visuele identiteit (ontwikkeld door HLO Branding Agency) die als voordeel had dat er een naadloze doorvertaling gemaakt kon worden naar een passende illustratiestijl. Als belangrijkste uitgangspunt voor de storytelling van de animatie is het ontwikkelen van een visueel concept dat de kijker anders laat denken over pensioen.
Ik heb een concept bedacht om een positieve draai te geven aan het sparen voor je pensioen. Door nu zaadjes te planten, oftewel consistent te investeren, kun je daar later de vruchten van plukken. Veel mensen zien het sparen voor een pensioen als iets passiefs of vooral als ontzettend saai. Mijn concept maakt zichtbaar wat er gebeurt met je geld tussen het inleggen en het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Door de jaren heen groeit jouw pensioenpot namelijk steeds een stukje meer tot een rijk gevulde en vruchtbare tuin.
• De visuele identiteit is uitgebreid doordat deze naadloos past bij de illustratiestijl. Hierdoor konden elementen uit de animatie ook in andere merkuitingen toegepast worden.
• Het storytelling concept van 'een rijk gevulde en vruchtbare tuin' kan ook in andere communicatie gebruikt worden, zoals de PensioenPotje podcast en YouTube-serie die opgenomen is in een kas met planten.
Je oogst wat je zaait - Praten over geld is vaak saai of stressvol, vooral als het gaat om geld dat we pas over jaren nodig hebben, zoals ons pensioen. Daarom heb ik een concept bedacht om een positieve draai te geven aan het sparen voor je pensioen. Door nu zaadjes te planten, oftewel consistent te investeren, kun je daar later de vruchten van plukken. Veel mensen zien het sparen voor een pensioen als iets passiefs. Mijn concept maakt zichtbaar wat er gebeurt met je geld tussen het inleggen en het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Door de jaren heen groeit jouw pensioenpot namelijk steeds een stukje meer tot een rijk gevulde en vruchtbare tuin.

Illustratiestijl als verlengde van de visuele identiteit - Door te kiezen voor lijnwerk met afwisselende solide elementen ontstaat er een toegankelijke en luchtige uitstraling. In de animatie heb ik daarom gekozen voor grote, eenvoudige vormen en een minimale beeldcommunicatie, zonder veel details, scènes en achtergronden. Zo bleef het verhaal in de animatie helder en geschikt en laagdrempelig voor B2C-doelgroep. De vormen en kleuren uit de visuele identiteit, ontwikkeld door HLO Branding Agency, keren steeds terug in de stijl en versterken de samenhang.


