Agency: 2MB animations
Client: Sanofi Genzyme
Heineken Nederland biedt tientallen trainingen aan die hun marketing- en communicatieteams jaarlijks volgen. Deze trainingen bevatten een grote hoeveelheid informatie over complexe thema's. Heineken wilde daarom voor elke training een deel van de informatie verwerken in animaties. Maar hoe konden ze snel en kostentechnisch efficiënt produceren, zonder steeds opnieuw het wiel uit te vinden bij de ontwikkeling van nieuwe trainingen?
De animaties worden alleen intern gebruikt voor trainingen. Daarom kon er, los van de huidige merkidentiteit, een nieuwe stijl ontwikkeld worden. Hierdoor kon er volledig ingezet worden op een kostenefficiënte stijl die makkelijk complexe informatie kan visualiseren.
Ik heb een illustratiestijl ontworpen op icoonniveau. Hiermee konden visuals helemaal teruggebracht worden naar de essentie, waardoor er meer budget overblijft om het verhaal goed te vertellen. Essentieel voor de richting van de stijl was dat het karakter van Heineken terugkwam en het merk nog steeds herkenbaar zou zijn. Op basis van vier animaties is er een illustratiebibliotheek opgezet met een enorme verscheidenheid aan illustraties. Denk aan alle biermerken, verschillende categorieën shoppers, partnericonen, maar ook verschillende supermarkt omgevingen.
Heineken heeft nu een tijdloze stijl met een illustratiebibliotheek die bij elk project steeds weer aangevuld kan worden. De stijl is zo ontworpen dat ook andere externe creatieven ermee kunnen werken. Zo kunnen ze niet alleen sneller en goedkoper producties maken, maar zijn ze ook flexibeler.
Een frisse benadering voor medische animaties
Medische animaties zijn vaak zeer gedetailleerd en behandelen gevoelige onderwerpen, wat meestal leidt tot een zakelijke en technische stijl met 'veel wit'. Sanofi's marketingteam vroeg mij uit om een stijl te ontwikkelen die vriendelijker en toegankelijker is, specifiek gericht op patiënten en hun families. Het doel was om complexiteit te vertalen naar iets menselijks en begrijpelijks, zonder de inhoudelijke nauwkeurigheid te verliezen. Uiteindelijk zijn er 4 animaties gemaakt. Drie over ziektebeelden en een algemene animatie over lysosomale stapelingsziektes.



